torsdag den 25. april 2013

Hveder & HPV vaccine

I morgen er det, som de fleste nok ved, Store Bededag. I gamle dage skulle alle fri på store bededag,dagen var tiltænkt bøn og faste. Det vil sige at bageren heller ikke måtte arbejde og derfor ikke kunne levere friskbagt brød. Så de opfandt hvedetvebakker, som blev spist aftenen inden store bededag og som så kunne varmes igen dagen efter. Så, deraf kommer hvederne :-)

Da det passer bedre hjemme hos os i år, spiser vi hvederne i morgen, men ville lige dele min opskrift med dig. Det er en opskrift som kommer fra politiken, som jeg bagte sidste år med stor succes.


Og så til noget mere alvorligt. Ikke for mig, men for så mange andre. Jeg har netop fået min sidste HPV vaccine i dag, så jeg nu er 70% sikret mod livmoderhalskræft. Det er en hel skrækkelig og forfærdelig sygdom, som man nu heldigvis har en vis mulighed for at sikre sig imod. Så piger, og fyre, tag jeres veninder, mødre, fædre, venner osv. under armen og få den vaccination, den redder liv!
Du har muligvis hørt om den fantastiske blog og bog af samme navn, Newyorkerbyheart, som jeg i mange år har haft stor fornøjelse af at læse. Forfatteren er en sej og passioneret kvinde, som har fået konstateret livmoderhalskræft. Hun giver en et indblik i hvordan det er at have livmoderhalskræft, samtidig med at have en så stor passion for mad og grunden til at jeg i dag opfordrer til at få HPV vaccinen. Det er så trist, sørgeligt at det skal overkomme nogen.



Hveder
(fra Politiken)
12 stk.

Ingredienser:
75 gr. grahamsmel
425 gr. hvedemel
25 gr. sukker
1 1/2 tsk. kardemomme
1 tsk. groft salt
25 gr. gær
1 1/2 dl mælk (jeg brugte mini)
100 gr. smør
1 1/2 dl. vand

Fremgangsmåde:
Bland melet sammen med sukker og salt. Smelt smørret. Tag gryden med smørret af varmen og hæld den kolde mælk og vand ved (på den måde bliver smørret hurtigere koldt, så man kan smuldre gæren i). Når mælke/smør blandingen er fingerlun, endelig ikke for varm, smuldres gæret i.
Hæld væsken i mel blandingen og ælt, tilføj evt. mere hvedemel hvis dejen er for klistret, ælt i ca. 8-10 minutter, til dejen er glat og smidig.

Tril en lang pølse af dejen og form 12 boller. Beklæd en bageform, eller et ovnfast fad på ca. 25*25 cm. med bagepapir. Læg bollerne med ca. 1 cm. afstand og lad dem hæve i 2 timer.

Forvarm ovnen på 200 grader. Sæt bollerne på nederste rille og bag dem i ca. 25 minutter. Hold øje med om de bliver for mørke, dæk dem så af med alufolie (kommer an på ovntype).
Lad dem køle af på en rist.

Serveres med smør, honning og marmelade, en god skive ost skader bestemt heller ikke.
Dagen efter kan de flækkes og ristes sprøde på en brødrister og vil være ligeså lækre.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar