søndag den 20. oktober 2013

Hjemmelavet Græskar puré

Søndag i uge 42. Sidste dag i efterårsferien.
Skole i morgen og starten på min "2 ugers LCHF periode". I forbindelse med den afsluttende eksamen på vores 1. modul på Ernæring & Sundheds studiet har vi i min gruppe valgt LCHF kuren som vores projekt. Derfor har vi i gruppen besluttet alle at prøve kuren. Spændende. 

Jeg forsøger mig "kun" med 2 uger, da jeg er ganske tilfreds med min kost og vægt :-) 
Jeg er meget spændt på resultatet. Vil der være vægttab? Vægtøgning? Velvære? Ubehag?  Så noget af det vil i højst sandsynligt blive udsat for, + nogle LCHF opskrifter.

Men nok om det. Nu til hjemmelavet græskar puré. Jeg er muligvis noget besat af udenlandske opskrifter, traditioner og madvaner, men igen, det er så spændende altid at udvide sin horisont. Jeg er kæmpe fan af at bage med græskar og har altid været træt af, at der ikke findes pureret græskar på dåse herhjemme. 
Men altså, det er nemmere og bedre selv at lave den. Så er der ikke andet end græskar i og den er helt frisk. Win win situation! Jeg blev inspireret af http://paleospirit.com/,  med at bage hele græskarret. Det var super nemt og på den måde er spildet af græskarkød minimalt. 

Og i morgen kommer opskriften på de lækreste Pumpkin spice & protein muffins :-D Stay tuned.


Græskar puré
ca. 1,2 liter færdig puré

Ingredienser:
1 stort Hokkaido græskar, mit målte ca. 18 cm i diameter


Fremgangsmåde:

Tænd ovnen på 190 C.
  1. Vask og skrub dit græskar grundigt.
  2. Læg det i et ovnfast fad, tilføj vand så det dækker bunden.
  3. Bag i ovnen i ca. 1,5 time, den må ikke brænde på, men skal være meget blød når du rører den.
  4. Lad den køle af i ca. 30-45 minutter.
  5. Pil/skrab skrællen af, halver den, udhul (kernerne kan gemmes og bages). Skær i mindre stykker.
  6. Purér i en foodprocessor eller blender, jeg kørte 3 portioner, indtil du får en fin puré.
  7. Opbevar i køleskabet i et rent, skoldet og tætsluttende glas i  3-5 dage. Eller frys ned i mindre portioner.

Jeg frøs det meste ned, gemte lidt i køleskabet til muffins og pandekager :-)




Færdigbagt




Ingen kommentarer:

Send en kommentar