lørdag den 8. marts 2014

Hasselnød & Chokolade Spread

For noget tid siden så jeg hos den dygtige Ditte fra Thefoodclub, at hun havde en chokolade - nødde - noget, spread på nogle boller..

Der var ingen opskrift, og jeg havde sådan lyst til at lave min egen "sunde" nutella, så i køkkenet med mig, og efter lidt afprøvning, og lidt til af gangen, så kom jeg frem til en opskrift på en meget lækker Hasselnød og Chokolade spread. Jeg skriver spread, og ikke smør, da den ikke har set nærheden af animalsk fedt og raffineret sukker.
Den er 100% ren, lækker og smørbar.

Hasselnød og Chokolade spread
(ca. 350 gr. færdig spread)

Ingredienser:
200 gr. hasselnødder
7 bløde, udstenede dadler
6 tsk. god kakao, eks. Green & Black's eller Valrhona
0,5 tsk. vaniljepulver
1 knsp. salt
1-2 tsk. kokosolie

Fremgangsmåde:
Tænd ovnen på 175 C.
  1. Rist hasselnødder i ovnen i 10-15 minutter, indtil de dufter og skalden kan gnides af med fingrene. (Pas på de ikke bliver brændte)
  2. Fjern skallerne, dette kan gøres ved at ligge dem i et rent viskestykke og gnide skallerne af. *Ryst viskestykket udenfor, - de små skaller sviner.
  3. Hæld nødderne i en food processer og kør dem i 10-15 minutter, til de får en jævn og flydende konsistens. Skrab jævnligt siderne af maskinen.
  4. Tilføj dadlerne og kør indtil du får en jævn masse. 
  5. Tilføj kakao, vaniljepulver og salt og kør igen.
  6. Hvis din spread er for tør, tilføj 1 tsk. kokosolie, lad den køre i 1 minut. Tilføj mere om nødvendigt.
  7. Opbevar din spread i køleskabet i en skoldet og rent glas med tætsluttende låg, og brug en ren kniv/ske når du tager af den, så forlænger du holdbarheden.
  8. Holder sig fint 1 måned+ i køleskabet.

Næringsindhold

Pr. 100 g

Energi483 kcal
l
Protein10 g

Kulhydrat48 g

Fedt30 g

Ingen kommentarer:

Send en kommentar