tirsdag den 11. august 2015

Rabarber, Ribs & Jordbær Marmelade

Selvom sommeren har været noget ustadig, så har haven stadig en masse lækkert at byde på. Indtil videre er det blevet til forskellige marmelader og safter. En af mine favoritter denne sommer er denne marmelade med rabarber, ribs og jordbær.


Marmelade med Rabarber, Ribs og Jordbær

Ingredienser:
15 stængler rabarber, renset og skåret i mindre stykker
1 stor håndfuld ribs, renset og uden grene
100-150 gr. jordbær
2 dl vand
1 vaniljestang af god kvalitet
syltesukker
4 medium, rene syltetøjsglas

Fremgangsmåde:
  1. Hæld rabarber, ribs og jordbær sammen med 2 dl. vand i en stor gryde. Bring det i kog. 
  2. Flæk vaniljestangen, skrab kernerne ud og rør dem i gryden. Tilsæt også vaniljestangen.
  3. Lad frugterne koge godt ud, ca. 10 minutter. 
  4. Tilsæt syltesukker jf. anvisning bag på pakken - jeg prøver mig altid frem med mængde. Hellere tilsætte for lidt, end for mig. Bryder mig ikke om for søde marmelader. Kog marmeladen op med sukkeret. Lav en prøve på en tallerken om den er "fast" nok.
  5. Rengør syltetøjsglassene + låg, med kogende vand, og lad vandet være i indtil marmeladen skal på glas. 
  6. Husk at bruge varmebeskyttende handsker. Denne metode fungerer konserverende.
  7. Når marmeladen er færdig, tømmes marmeladeglassene og de fyldes. Skru låget på med det samme. 
  8. Når marmeladen er kølet af, bør lågene have sagt "klik" og være sunket lidt ned i midten.
  9. Opbevares et køligt og mørkt sted.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar